Katolska svar från Bibeln

Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp.(1 Pet 3:15)


Kyrkans enhet

Grundade Kristus en enda kyrka?
är det emot Kristi vilja, att det finns en splittring i kyrkan?
Hur kan vi bota splittringen i Kristi kyrka?

Genom att betona det vi har gemensamt, genom att lära oss varför vi har olika trosuppfattningar och genom att älska varandra.

Bibeln allena-teorin

Varför förkastar katolska kyrkan Bibeln allena teorin?

Ordet "katolsk", som betyder universell, skrevs första gången år 110 av en biskop vid namn S:t Ignatius av Antiokia. Han skrev: "Där Kristus är, där är katolska kyrkan". Den katolska kyrkan är 2000 år gammal. Det är den första och äldsta kristna kyrkan. Alla protestantiska kyrkor kan spåra sitt ursprung till 1500-talet, när en katolsk munk, som hette Martin Luther framlade Bibeln allena teorin. Man varnade honom och sade, att det var en logiskt bedrägeri, ty Bibeln kan inte uttolka sig själv, (Apg 8:27-31, 2 Pet 1:20, 21, 3:16) den måste ha en uttolkare. De många splittrade grupperna bland protestanterna bär vittnesbörd om detta. Skriften själv säger inte, att den är enda källan till uppenbarelse. Luther hade framgång enbart av den anledningen, att boktryckarkonsten samtidigt uppfanns. Innan den tiden var det fysiskt omöjligt att sätta en bibel i vars och ens hand. Ingen av apostlarna hade någonsin ett exemplar av Nya Testamentet, och dess böcker var omtvistade i 400 år.

Traditionen

Traditionen är något man inte kan fly ifrån.

Många protestantiska kyrkor gör anspråk på att inte ha någon tradition, men så är inte fallet. Varje kyrka har en särskild grupp med tolkningar av Skriften, något som formar deras tradition och förs vidare. Ett exempel är: "Acceptera Kristus som din personlige Herre och Frälsare", något som inte står i Skriften. Skriften använder inte detta uttryck. Det är en del av deras tradition. (Lägg märke till att det inte är riktat mot katolska trosuppfattningar). Likaså accepterar de flesta läran om treenigheten och inkarnationen, trots att inget av orden används i Skriften. Det ingår i en tradition, som även katolikerna tror på. Protestanter accepterar Nya testamentet, en grupp böcker som utvaldes av katolska biskopar i konciliet i Karthago år 396. Apostlarna avgjorde inte, vilka böcker som skulle ingå i Nya Testamentet, utan den kyrka, som Kristus grundade, gjorde det. Skriften lär, att traditionen är viktig. (1 Kor 11:2, Gal 1:8-9, 2 Thess 2:15, 2 Tim 1:13, 2:2, 3:14)

Påven

Uppenbarelsen har byggts upp av den heliga Skrift (skrivna ord från Gud) och helig tradition (talade ord från Gud). Det krävs en tillförlitlig och auktoritativ uttolkare, en som är fri från varje misstag (ofelbar). Påven är den ofelbare uttolkaren av uppenbarelsen. Påven är den ende ofelbare i ting som rör tron och moralen, då han klart definierar något som den högste herden i den katolska kyrkan. Han kommer inte med någon ny uppenbarelse, men han klargör den ursprungliga uppenbarelsen från Kristus och apostlarna. Påven är inte felfri eller oförmögen att synda. Tron på ofelbarheten är något man inte undgår, det är inte någon valfrihet. Vi tror antingen på påven, oss själva eller någon annan, som är ofelbar (pålitlig) vägledare i Skriften. Vi måste lita på någons uttolkning av Skriften. Katolikerna litar på påven, eftersom han utnämndes av Kristus.

Kristus gav honom namnet Petrus "Cephas", som på hebreiska betyder "grundsten". Den grekiska översättningen förmedlar inte dess fulla hebreiska betydelse.

Han utnämner Petrus som den högste herden i sin kyrka. Kristus är det osynliga huvudet för kyrkan, påven är det synliga huvudet. Kristus utnämnde S:t Petrus att vara ledare i hans ställe, något som klart framgår i Skriften. Genom sin mystiska kropp, kyrkan, fortsätter Kristus att som ledare för sin kyrka utnämna Petrus’ efterträdare.

Skriften visar, att den första tvisten beträffade läran framfördes av ett kyrkokoncilium (Apg 15), som leddes av den förste påven Petrus, som var den förste som talade (Apg 15:7).
Detta är Skriftens modell att framföra tvister beträffande läran. Petrus står som första namn på alla listor över apostlarna. (Matt 10:1-4, Mark 3:16-19, Luk 6:12-16, Apg 1:13), då det gäller att först utföra under i hans namn (Apg 3:6-7) och att först proklamera evangeliet (Apg 2:14-40).

Maria

Kristus är den nye Adam.

"Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus" (1 Kor 15:22). Maria är den nya Eva (1 Mos 3:15). Liksom alla dog genom Eva, så skall alla få liv genom Maria.

En fallen ängel bedrog Eva, en jungfru(1 Mos 3:4). Hon var olydig mot Gud och förde döden till världen. En god ängel gav sanningen till en "Jungfru vid namn Maria" (Luk 1:27). Hon lydde Gud och förde liv till världen. Katoliker tillber endast Gud, men de ärar Maria som sin andliga moder (Upp 12:1-17, Joh 19:26,27). Maria är Guds moder (Luk 1:43, Joh 20:28). Därför är hon större än andra som kroppsligen har upptagits till himlen(1 Mos 5:24, 2 Kon 2, Hebr 11:5-6). Vid slutet av sitt liv upptogs hon till himlen.

Bönen Hell dig Maria ger Maria samma ära som Bibeln ger iLuk 1:28, 42och är en uppfyllelse av Marias profetia (Luk 1:48). Kristus gav befallningen: "Hedra din fader och din moder." Han hedrade Maria. När vi hedrar Maria vår adopterade moder (Upp 12:17, Joh 19:26), imiterar vi Kristus vår adopterade broder(Joh 1:12). Kristus är vår ende förespråkare inför Fadern, men Maria kan vara förebedjare (be för oss) med sin Son Jesus. Han utförde sitt första under på hennes begäran(Joh 2:1-12).

Vi kan be andra att be för oss, speciellt om det är ett helgon i himlen. "Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett dåligt träd bära god frukt. Därför skall ni känna igen dem på deras frukt."(Matt 7:17-20). Katoliker och några protestantiska samfund finner, att hängivenhet inför Maria bär goda frukter i form av ökad tro på Kristus, trohet mot Guds bud, nåd och kärlek till Gud. Liksom en byggmästare hedras, när någon beundrar hans verk, så hedras också Gud, när vi hedrar Maria. Gud tycker om att vi hedrar Maria, liksom det behagar en fader, att hans dotter hedras. All heder vi ger åt Maria reflekteras tillbaka till Gud, eftersom vi hedrar henne för vad han har gjort för henne, med henne och genom henne. När vi hedrar henne, hedrar vi honom.

Frälsning

Finns det olika grader av synd?
Kan vi bli vissa om, att vi blir frälsta, eller måste vi hoppas?
Vill Gud, att gärningar skall åtfölja tron?
.

Sju sakrament

Dopet:
Bikten:
Eukaristin:
Konfirmationen:
äktenskapet:
Heliga ordensvigningar:
De sjukas smörjelse:
Varför kan man kalla präster fader?
Varför lever prästerna i celibat?

Moral

Abort:
 

Otukt (sex före äktenskapet):

 
Preventivmedel (Konstgjord födelsekontroll):
Artikeln är översatt av Gunilla Gren med tillstånd från Fr.Francis J. Peffley's Apologetics Page

Till KATOLIKnu